25 August 2011

cerita bas 1

jauh perjalanan, luas pemandangan...

sebenarnya travel naik bas ni seronok... dapat tengok macam-macam jenis orang... 40 orang dalam bas tu, kita tak kenal pun... ada yang gaya emo... ada yang skema... ada yang tudung labuh... ada yang freehair... ada yang 'sememeh'... ada yang stylo...

ni aku baru je sampai rumah... balik dari KB naik bas malam tadi... ceritanya, malam tadi aku jumpe minah yang sangat lah ntah hape hape ntah... nasib la dia bukan sama bas dengan aku... aku tak tahu la dia sape... tak nak pun tahu...

hah, pasal dia ni... dia turun dari bas, mata nak taknak je bukak... tahu la kau mengantuk... dah balun nyenyak dalam bas tadi... ni nak turun bas, agak-agak la kakak... gosok la dulu mata tu... kasi hilang itu tahi mata lorh... ni tak, tahi mata ber'selepat'... berjalan tak nampak jalan... terhuyung hayang macam baru lepas bantai todi... burok perangai...

hah, elok la jalan macam gile... cari tandas... nak gi basuh muka... elok dia lintas aku, eh? ape tu? spender!!! seluar tu macam nak londeh selagi boleh lak kan? spender pulak tu jenis macam boxer... kalau spender jenis lingerie yang ladies tu takpe la jugak... *mode gatai* ish, burok perangai...

ok, dia dah gi masuk tandas... keluar dari tandas, muka dah segar... tapi rambut tu serabai ya Rabbi... dah la rambut jarang gile... kusut pulak... digaru-garu bak kutu berantakan la pulak... hadoi, burok perangai...

oleh sebab bas tu berhenti dalam sejam, so dia lepak dulu kat luar bas... maklum la, bas tu kan sejuk gile macam dalam freezer... dia lepak kat luar tu, dia bukak sweater... lerr, kau pakai sleeveless? tangan macam laki... geleber pulak... kalau menarik, takpe jugak... *mode gatai lagi* haduila, burok perangai...

bulan-bulan pose camni, banyak lak aku cakap burok pasal orang, haha... my point is, behave yourself... tak kira di mana... tak kira dengan siapa... tak kira bila... jagalah penampilan... biar tak cantik, tak hensem... asalkan kemas... sedap mata memandang...

p/s: seronok tengok perempuan yg memakai shawl,
mesti teringat pada si kekasih...

22 August 2011

outing kelas

16 Ogos 2011, kelas PISMP Matematik Sem 8 keluar ke Kota Bharu... pukul 2 petang, kitorang gerak ke KB dengan kereta-kereta milik kelas... driver-driver terlatih kelas memandu dengan penuh 'berhemah'... memandangkan kitorang dah booking bowling pukul 3:30 petang...
video
driver maniac, Long...

sampai di KB Mall, kitorang main bowling... 10 lane kitorang conquer... kitorang main ikot team... kitorang main 2 frame... pergh, dia punya penat... Allah je tahu...














dah puas main bowling, agenda bebas pulak... gi solat, gi shopping, gi cuci mata, gi merendek, gi meronggeng, ikot la nak gi mana pun...












pukul 6:15 petang, kitorang gerak ke Restoren D'Mina, Pengkalan Chepa... dah tak sabar nak buka puasa... perut semua orang dah menyanyi-nyanyi...






perut dah kenyang, kitorang gi solat kat Masjid As-Salam... lepas terawih, kitorang gi Wakaf Che Yeh pulak... dah puas jalan-jalan, lepak kat McD pulak... sekelas layan Great Chicken Burger... pukul 1:00 pagi, kitorang balik ke IPG... tapi ada jugak yang sempat menyelap...





p/s : esok paginya, semua bangun pukul 12 tengah hari...

14 August 2011

klik klik

minggu lepas, kelas aku ada sesi fotografi... kitorang nak hantar gambar untuk majalah cakna yang terakhir kitorang akan dapat kat maktab ni... untung ada photographer kat kelas kitorang, so perkhidmatan DSLR dia amat dihargai...

kitorang ambil gambar kat beberapa lokasi... dah siap edit gambar nanti, baru pilih nak hantar gambar mana untuk majalah cakna tu...

mei, ariff, halim, aku, apih

kat depan maktab tercinta

 freestyle
 kat depan bangunan utama maktab (tempat paling keras)

 freestyle 2

 freestyle 3

 barisan ketua unit dan penolong ketua unit dari sem 1 PPISMP hingga sem 8 PISMP

 ehh??

sem 1 found (afiq, aimie)
sem 2 found (paa, mei)
sem 3 found (jat, sya)
sem 1 degree (duan, gee)
sem 2 degree (halim, ziha)
sem 3 degree (ariff, hajar)
sem 4 degree (yati, apih) - yati KU, apih PKU
sem 5 degree (muzammil, ida)
sem 6 degree (ubai, lina)
sem 7 & 8 degree (aku, ila)

 kenangan terindah di sem terakhir

gambar untuk majalah cakna bersama tutor En Zaid bin Mamat

p/s: kenangan selama 11 semester takkan dilupakan...

09 August 2011

tilawah al-Quran

masa bulan puasa ni, kita sebagai umat Islam disarankan untuk mengumpul pahala sebanyak-banyaknya...antara perkara yang kita boleh buat ialah membaca al-Quran...sejak aku kecil dulu, amalan ni dah diajar kepada aku oleh orang tua aku...

dulu masa kecil-kecil...aku selalu duduk kat kampung bila bulan puasa...seronok woo duduk kampung...embah ajar aku main meriam tanah...dapat beli mercun...macam-macam lagi benda best aku dapat buat...

kat masjid kampung aku, tiap-tiap tahun ada aktiviti tilawah al-Quran...oleh sebab diorang nak tarik perhatian budak-budak muda dan remaja kat kampung tu, ada YB yang support duit supaya orang yang masuk tilawah al-Quran ni sampai khatam, dapat duit hujung bulan puasa nanti...bila dengar je dapat duit, berebut-rebut budak muda remaja masuk program ni...bagus la...sekurang-kurangnya diorang buat benda yang elok masa bulan puasa ni...alhamdulillah...

kat masjid tu, ada kolah...maklum la, masa bulan puasa ni asyik rasa panas je...kolah tu sejuk je air dia...so, aku dengan kawan-kawan selalu lepak kat kolah tu...tapi tak lama la...masa turn orang lain yang baca al-Quran, kitorang konon-konon pergi ambil wuduk la kat kolah...lepas ambil wuduk, kitorang duduk la...rendam kaki dalam kolah...pergh sedap gila...sejuk...nyaman...lepas tu, naik balik pergi baca al-Quran...hehe

sekarang, dah takde program tilawah tu...sebenarnya ada, tapi dia buat malam...yang masuk orang-orang tua je...takde dah orang nak bagi duit...lagipun, sekarang bulan puasa masa hari sekolah...so, budak-budak penat dengan sekolah...jadinye, kurang meriah dah...

masjid tu pun dah banyak berubah...air-condition ada 10 biji...kolah dah tutup...pakai paip air je kat luar masjid...masjid makin besar...rindu zaman kecil dulu...

sekarang aku berpuasa kat maktab je...tahun ni tahun ke-6 aku berpuasa kat sini...jauh dari keluarga...tahun ni last kat maktab...tahun depan tak tahu lah ke mana...harap-harap.......

p/s : tak lama lagi, dah kena bagi duit raya... :(