09 August 2011

tilawah al-Quran

masa bulan puasa ni, kita sebagai umat Islam disarankan untuk mengumpul pahala sebanyak-banyaknya...antara perkara yang kita boleh buat ialah membaca al-Quran...sejak aku kecil dulu, amalan ni dah diajar kepada aku oleh orang tua aku...

dulu masa kecil-kecil...aku selalu duduk kat kampung bila bulan puasa...seronok woo duduk kampung...embah ajar aku main meriam tanah...dapat beli mercun...macam-macam lagi benda best aku dapat buat...

kat masjid kampung aku, tiap-tiap tahun ada aktiviti tilawah al-Quran...oleh sebab diorang nak tarik perhatian budak-budak muda dan remaja kat kampung tu, ada YB yang support duit supaya orang yang masuk tilawah al-Quran ni sampai khatam, dapat duit hujung bulan puasa nanti...bila dengar je dapat duit, berebut-rebut budak muda remaja masuk program ni...bagus la...sekurang-kurangnya diorang buat benda yang elok masa bulan puasa ni...alhamdulillah...

kat masjid tu, ada kolah...maklum la, masa bulan puasa ni asyik rasa panas je...kolah tu sejuk je air dia...so, aku dengan kawan-kawan selalu lepak kat kolah tu...tapi tak lama la...masa turn orang lain yang baca al-Quran, kitorang konon-konon pergi ambil wuduk la kat kolah...lepas ambil wuduk, kitorang duduk la...rendam kaki dalam kolah...pergh sedap gila...sejuk...nyaman...lepas tu, naik balik pergi baca al-Quran...hehe

sekarang, dah takde program tilawah tu...sebenarnya ada, tapi dia buat malam...yang masuk orang-orang tua je...takde dah orang nak bagi duit...lagipun, sekarang bulan puasa masa hari sekolah...so, budak-budak penat dengan sekolah...jadinye, kurang meriah dah...

masjid tu pun dah banyak berubah...air-condition ada 10 biji...kolah dah tutup...pakai paip air je kat luar masjid...masjid makin besar...rindu zaman kecil dulu...

sekarang aku berpuasa kat maktab je...tahun ni tahun ke-6 aku berpuasa kat sini...jauh dari keluarga...tahun ni last kat maktab...tahun depan tak tahu lah ke mana...harap-harap.......

p/s : tak lama lagi, dah kena bagi duit raya... :(

No comments: