22 July 2011

masa khutbah

aku teringat, tadi masa khutbah jumaat, ada budak mrsm yang tido...so, aku rasa macam nak tulis satu entry pasal 'fiil masa khutbah'...

masa aku sekolah rendah dulu, ayah selalu bawak aku ke masjid...tapi biasanya masa dah start solat jumaat...kalau nenek yang bawak, kompem awal...so, bila sampai kat masjid, aku jumpa kawan-kawan...kitorang lepak kat beranda...borak-borak...gelak-gelak...main lari-lari...sampai la kitorang dengar imam sebut, "assalamualaikum warahmatullah...." which means tengah tahiyat akhir...kitorang pun terus duduk tahiyat akhir, bagi salam...konon-konon macam ikot solat dari awal lagi...astaghfirullah

bila besar sikit, masa sekolah menengah...aku duduk asrama...so, kitorang solat jumaat dekat masjid yang seberang jalan je dari sekolah...kitorang pakai baju melayu putih...pakai sampin asrama kaler maroon...duduk kat masjid, dah tak boleh nak main lari-lari...dah besar kan...kitorang duduk la dalam saf...kitorang borak-borak pun pelan-pelan je...bila kawan buat lawak, kitorang gelak pelan-pelan je...pastu bila dah habis khutbah, kitorang pun solat ikot imam...

tapi masa dah makin besar, kitorang lebih banyak bertafakur atau beriktikaf daripada borak...masa tu, kitorang fikir tido masa khutbah la paling syok...memang kitorang tido jela...tak dengar khutbah sehabuk pun...kepala duk terhangguk-hangguk tanda paham...pangku kepala dengan tangan...nanti kejap lagi, tangan kebas...kadang tu, ada kawan siap meleleh air liur basi...macam-macam pose kitorang tido...yang bersandar...yang tunduk sampai kepala kat lantai...yang kepala tegak ke arah imam...paling seronok, masa nak start solat...ada kawan yang gile kentang, tak bangun-bangun lagi...pastu ada pakcik baik hati kejutkan...dengan luku kepala dia...pakcik tu ialah warden kitorang, cikgu baha dan cikgu helmi...hehe

bila dah lepas sekolah, makin sedar tanggungjawab...dah faham ilmu-ilmu agama yang asas...dah faham yang solat jumaat tak sah kalau tak dengar khutbah...maka, aku pun dah berubah...gagahkan mata untuk tak pejam masa khutbah...sampai berair mata menahan ngantuk...makin lama, makin biasa...sekarang aku dah boleh tak tido masa khutbah...boleh tumpu perhatian kat khutbah...insyaAllah, moga solat jumaat aku diterimaNya...

so, sekarang ni...aku hanya mampu tersenyum melihat adik-adik dengan pelbagai ragam masa khutbah jumaat...aku pun macam tu satu masa dulu...alhamdulillah, aku boleh berubah...aku yakin, adik-adik itu semua pun akan berubah satu hari nanti...insyaAllah

p/s : kadang-kadang masa aku tak tido,
aku nampak cikgu helmi tido jugak...hehe

No comments: