30 June 2012

jumlah hantu

masa aku kecik dulu, aku duduk kat Bagan Datoh, Perak... ayah aku ada kereta Datsun 140y liftback masa tu... bila jalan-jalan, aku duduk kat bonet belakang sambil tengok ke belakang...

inilah rupa kereta Datsun 140y liftback... kot2 korang tak dapat nak bayangkan...

back to the story, aku selalu tengok papan tanda kat tepi jalan... yang menarik perhatian aku, papan tanda 60...
1990, Simpang Tiga...
aku : ayah, nape papan tu tulis 60?
ayah : tu maksudnye, kat sini ada 60 ekor hantu... dah 60 orang mati sebab kemalangan kat sini...
aku : owh...

then, aku nampak pulak papan tanda 80, papan tanda 100... aku muhasabah, ramainya orang mati kat sini... paling banyak, kat papan tanda 110... gila kau, ni kompem jalan bahaya ni...

bulan berganti tahun... balik dari bandar, ada kemalangan kat satu jalan ke kampung aku... tak jauh dari kereta yang kemalangan tu, ada papan tanda 60... aku fikir, owh... esok mesti berubah jadi 61... wah, tak sabarnya nak menyaksikan pertukaran tu...

tapi, bila lalu situ esoknya... masih lagi 60... tahun demi tahun, banyak dah kemalangan kat situ... kenapa masih lagi 60? aku tak puas hati... malas nak fikir dah... aku lupakan terus...

Disember 2005, Institut Memandu Intan...
cikgu : kome tau maksud papan tanda 60 tu ape?
aku : (dalam hati) eh, baru teringat balik...
cikgu : tu maksudnye, speed limit kat situ 60km sejam je...
aku : owh...

15 tahun aku hidup dalam penipuan rupanya... hahaha, itulah ayah aku... sweet kan?


aku tak pernah cakap kat dia yang aku sayangkan dia... yang aku bangga dengan dia... so, kat sini aku nak cakap lah... hahaha

ayah... abang... sebenarnya... sangat.... tak sabar nak balas balik kat ayah... hahahahahaha

p/s : tu gambar ayah aku dulu-dulu, dengan mummy aku,
haa, ada rupa macam anak sulung dia ni tak? haha

1 comment:

fifie said...

kahakahakahakahkah... aku hanya mampu gelak