08 January 2011

menantu vs mertua

kisah berlaku di kedai kopi pada suatu petang...si mertua baru dapat menantu...maka si mertua nak menguji si menantu...oleh kerana si mertua ni jaguh handalan permainan dam haji, maka mereka pun main dam haji...

mertua : aku ni dah lama main dam haji...tiap petang aku main...
menantu : ni kali pertama saya main...sebab petang-petang saya pergi surau...
mertua : perli aku ke?
menantu : terasa ke?

selepas beberapa ketika, si mertua hampir naik haji...

mertua : hah...aku dah nak haji dah...
menantu : aik, sembahyang pun tak...nak haji camne?
mertua : ala...ni bukan haji betul pun...

selepas beberapa ketika, si menantu dapat makan banyak...

menantu : hah...dapat pun makan banyak...
mertua : aik, kerja pun tak...nak makan camne?
menantu : ala...esok baru saya mula kerja...

selepas beberapa pertengkaran, mereka masing-masing rasa bengang...maka, mereka pun berhenti bermain...si mertua masih belum puas hati, maka diajaknya ke sungai...

mertua : jom kita ke sungai...dengar kata, kamu pandai menyelam...
menantu : skuba, pak...kat laut sana tu...
mertua : aku nak nyebut pun tak reti lah...dah, jom kita lawan menyelam...
menantu : lawan siapa paling lama ke?
mertua : pernah ke orang lawan paling cepat? aku nyelam dulu...

maka, si mertua pun menyelam lah...setelah hampir 30 minit, si menantu keresahan...hidup lagi ke mertua nya? tiba-tiba, si mertua pun keluar dari sungai...

menantu : lamanya pak...apa dibuat kat bawah tadi?
mertua : aku nyelam tadi...bosan-bosan, aku ke kedai kopi jap...
menantu : pandai pak berseloroh...
menantu : dah...kamu pulak nyelam...cuba la kalahkan aku...

maka, menyelamlah si menantu...tak sampai 3 saat, si menantu keluar dari sungai...dengan dahi yang bengkak terhantuk batu...

mertua : aik, cepat sangat kamu nyelam? hahahaha
menantu : saya nyelam tadi, ke kedai kopi jugak...baru je sampai, dah kena pukul...
mertua : kenapa pulak kena pukul?
menantu : dah pak tak bayar tadi kenapa?

kerana kasihankan si menantu, si mertua pun pulang ke rumah bersama-sama...maka, si mertua pun mengakui pilihan anak perempuannya adalah yang terbaik...sangat serasi...

p/s : camne nanti cerita aku dengan mertua? haha

No comments: