01 July 2011

jadi waiter

27-29 Jun 2011, maktab aku, IPG Kampus Sultan Mizan jadi tuan rumah untuk Seminar Kebangsaan Pendidikan Jasmani 2011...dan, Jabatan Matematik diberi amanah bahagian makanan...maka, kelas aku, PISMP Matematik Sem 8 ditugaskan menjaga di khemah2 makanan dan menjadi waiter grand dinner...

pengalaman yang sangat penat dan tersendiri...tu je perkataan yang sesuai untuk ape yang aku rasa...jaga khemah makan kat tepi Dewan Bendahara...yang menjadi tempat makan bagi semua peserta yang terdiri dari IPG KDRI, IPG KTAA, IPG KKB, IPG KRM, SSBN dan banyak lagi...

hari pertama, ok je...cuma orang baru tahu tempat makan...so, mula-mula je agak awkward...lepas tu, smooth je sampai habis...

hari kedua, disaster...catering datang lambat...prepare makanan lambat...tray lauk tak cukup...senduk gulai takde...air belum sampai...kesian kat peserta-peserta tu terpaksa tunggu agak lama baru boleh makan...tapi, dalam kesian-kesian tu, aku jugak yang dimakinya...hampeh!! tiba-tiba, nasi lak habis...air lak habis...lauk pun nampak tak nampak je...ahh sudah!! kena tunggu catering hantar lagi...dah la panas...bikin panas lagi...ape lah nasib...

hari ketiga, terbaik...tu la ucapan-ucapan dari peserta-peserta...diorang kate lauk sedap...semua cukup...semua puas hati...kira dapat la tebus balik salah semalam...semua orang balik dengan kepuasan...hurm, luckily catering tu sedar silap dia semalam, so arini dia prepare awal-awal lagi semuanya...fuhh~~

masa grand dinner lak, kami jadi waiter untuk meja VIP dan VVIP...kami belajar cara yang betul nak buka hidangan, cara nak serve air, cara nak serve teh dan kopi, cara nak serve desert, cara nak angkat plate and so much more...

tapi, menguji kesabaran gak bila ada VIP atau VVIP yang bersikap macam hampeh...tisu kat seberang dia pun nak suruh kami ambilkan...ek eleh...

haih, kalau nak ngutuk ni, berbakul-bakul aku leh cerita...tapi, cukup la setakat tu je...apa pun, aku puas hati dengan hasil kerja kami...grand dinner tu sangat berjaya...rektor IPG pun puji excellence...*kembang hidung

terima kasih buat rakan-rakan sekelas di atas segalanya...tanpa kita semua, seminar ni takkan bermakna...

p/s : murah rezeki aku 3 hari ni...
lepas makan, makan lagi, dan makan...

No comments: