15 February 2013

tepuk bahu

harini hari yang mulia, hari Jumaat yang penuh dengan barakah... balik dari solat Jumaat tadi, aku teringat satu cerita... so, aku ceritakan kat sini untuk ceriakan korang...

masa tu form 1 aku rasa... aku dengan 2 orang kawan sekelas baru balik dari kelas... kitorang tak sempat nak join solat zohor berjemaah kat surau sekolah... kitorang balik dari kelas, surau dah kosong... letak beg... bukak kasut ngan stokin... ambil wuduk... masuk dalam surau...

gambar ihsan cikgu google
Zack (bukan nama sebenar) : ko jadi imam la...
Aku (bukan nama sebenar) : aku? jadi imam?
Tom (bukan nama sebenar) : iye, ko la... sama je macam solat biasa...
Aku : owh... Allahuakbar tu kena kuat kan?
Zack : a'ah... cepat la...
Aku : ok... bismillah... (baca niat imam dalam hati) Allahuakbar!!
Zack & Tom : Allahuakbar!!
Aku : bismillahirrohmannirrohim....
Tom : oit, yang tu tak payah baca kuat-kuat... meh sini aku lak jadi imam...
*maka kitorang pun solat berjemaah dengan betul...

http://www.myberita.com/wp-content/uploads/2012/11/11.jpg
gambar ihsan cikgu google
haha, itu la first time aku belajar solat berjemaah... padahal masa sekolah rendah ada gak belajar... tapi tak ambil perhatian pun... anggap tak penting je... mungkin sebab aku tak fikir yang aku akan jadi imam... sebab masa sekolah rendah, memang jadi makmum je sepanjang masa...

alhamdulillah, sejak hari tu, aku dah jadi tahu cara untuk jadi imam... belajar dari kesilapan... belajar dari pengalaman...

p/s : guys, solat berjemaah lebih afdal...
so, let's do it often!! 

No comments: